L’ÈRICA, el primer bus sense conductor de Catalunya, circula aquesta setmana per Martorell

Més d’11.700 persones ja han pujat al primer bus autònom que circula durant dos mesos per vuit municipis catalans. El bus circula en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el recorregut i detectar els obstacles.

Martorell, 17 d’octubre de 2018

L’ÈRICA, el primer bus sense conductor que circula per Catalunya, fa parada aquesta setmana a Martorell, on estarà circulant fins diumenge, 21 d’octubre. L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i el  vicepresident de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Jaume Mauri, acompanyats del president de Soler i Sauret, Joan Soler, han fet avui el viatge inaugural de la posada en circulació del bus autònom en aquest municipi. La gira està organitzada per l’Associació de municipis per la mobilitat i el transport urbà (AMTU) i la Generalitat, en col·laboració amb l’Ajuntament de Martorell i Soler i Sauret, i patrocinada per Bon Preu-Esclat i el RACC, a més de la resta d’ajuntaments i operadors de transport participants a la gira.

Del 17 al 21 d’octubre, l’Èrica estarà circulant pel carrer Josep Vilar de Martorell en el següent horari: de dimecres a divendres, de 10.30h a 13.30h i de 15h a 20h, i dissabte i diumenge de 10h a 15h. Tothom qui vulgui podrà pujar-hi gratuïtament i comprovar com funciona un bus sense conductor.

El bus s’ha batejat com a ÈRICA perquè el seu nom correspon a les inicials dels seus principals trets característics: un vehicle Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa.

Des de l’AMTU es considera que aquest tipus de vehicles revolucionaran la manera com ens movem, ja que ben aviat formaran part de les xarxes de transport públic i molt especialment del què s’anomena “desplaçaments d’últim quilòmetre”, és a dir, que des de punts intermodals faran de llançadores per apropar-nos a la destinació final.

Així mateix, els busos autònoms també permetran planificar els serveis de transport de forma automatitzada, i oferir un servei de transport flexible, més adaptat a les necessitats dels ciutadans, i en què aquests ja no hagin d’estar sotmesos a horaris ni parades fixes.

 

L’èxit de la Gira Èrica

Des de que el passat 7 de setembre es va iniciar aquesta gira, més d’11.700 ciutadans de Catalunya ja han pujat a l’ÈRICA. L’autobús autònom ha circulat per Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, la Universitat de Girona, El Vendrell, Reus, i ara Martorell, penúltima parada de la gira, que acabarà a Vic.

L’objectiu de la Gira Èrica és doble. D’una banda, que la ciutadania pugui conèixer de primera mà com funciona un vehicle d’aquestes característiques i comenci a familiaritzar-se amb aquesta nova tecnologia. D’altra banda, aquesta iniciativa també permet que els ajuntaments puguin comprovar-ne la seva viabilitat i si estan preparats per adaptar-se al seu funcionament.

L’ÈRICA s’està entre cinc i set dies  a cada municipi: dos per a la realització de les proves del recorregut, en què s’enregistra el trajecte que haurà de fer, i la resta en què ja admet passatge. El vehicle circula en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers, que li permeten seguir el recorregut i detectar tots els obstacles. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema i poden resoldre qualsevol incidència.

Durant la gira també es realitza una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. També s’ofereix la possibilitat a les escoles perquè els estudiants hi puguin viatjar en grup.

La presència del bus autònom a Martorell va acompanyada d’una carpa on es dona informació, no només de com funcionen els busos autònoms, sinó també dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic amb vehicles autònoms  als municipis de Catalunya.

 

Beneficis del bus autònom

El bus autònom suposa diversos beneficis; els més remarcables són: la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.

  • Seguretat: La mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen amb autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
  • Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible.
  • Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *