Premsa Girona

L’ ÈRICA, el bus sense conductor, circula per la Universitat de Girona

L’arribada del bus autònom canviarà la manera de concebre la mobilitat, ja que aquest tipus de vehicles permeten oferir un servei de transport més flexible i adaptat a les necessitats dels ciutadans.

Girona, 26 de setembre de 2018

La vicerectora de la UdG, Sílvia Llach, el tinent d’alcalde de Mobilitat, Joan Alcalà, el director dels Serveis Territorials a Girona, Pere Saló, el president de l’AMTU (Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà), Jordi Xena, i el president d’ASETRANS, Àlex Gilabert, acompanyats d’altres autoritats, han fet avui el viatge inaugural de l’ÈRICA, el primer bus sense conductor que està circulant per Catalunya i que fins dissabte estarà al Campus Montilivi de la Universitat de Girona. La gira està organitzada per l’Associació de municipis per la mobilitat i el transport urbà (AMTU) i la Generalitat, en col·laboració amb la Universitat de Girona i TEISA, així com la resta de municipis i empreses de transport implicades.

Del 26 al 29 de setembre, tothom qui vulgui podrà pujar gratuïtament al bus autònom, que fa el seu recorregut pel carrer Maria Aurèlia Campmany i Farnés de la Universitat de Girona, en el següent horari: dimecres, d’11h a 20h; dijous, d’11h a 22h; divendres, d’11 a 20h; i dissabte, d’11h a 14h.

A més, el dijous, 27 de setembre, a les 12h. s’oferirà una conferència tècnica a la sala d’actes de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat. La conferència, que està oberta a tothom, anirà a càrrec de Joan Prat, director general de l’AMTU, qui explicarà com l’arribada del bus autònom comportarà que ens encaminem “Cap a una nova cultura de la mobilitat”.

Des de que el passat 7 de setembre es va iniciar aquesta gira, més de 5.700 ciutadans de Catalunya ja han pujat a l’ERICA. L’autobús autònom ja ha circulat per Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, i ara la Universitat de Girona, i després també anirà al Vendrell, Reus, Martorell i Vic. L’objectiu d’aquesta gira és doble. D’una banda, que la ciutadania pugui conèixer de primera mà com funciona un vehicle d’aquestes característiques i que es comenci a familiaritzar amb aquesta nova tecnologia. D’altra banda, la gira també permet que els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament.

El bus autònom que circula per Catalunya s’ha batejat com a ÈRICA, un nom que respon a les inicials d’ Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, i accessible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa.

Prèviament a la seva posada en circulació, el vehicle necessita dos dies per a la realització de les proves del recorregut, en què enregistra el trajecte que haurà de fer. Una vegada ha memoritzat el recorregut el bus ja es pot posar en circulació. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema i poden resoldre qualsevol incidència.

Durant la gira també es realitza una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. Així mateix, també s’ofereix a les escoles la possibilitat d’organitzar visites guiades en grups. De fet, està previst que durant aquests dies, diferents grups d’estudiants vinguin a fer visites concertades.

La presència del bus autònom a la Universitat de Girona va acompanyada d’una carpa on es dona informació sobre com funcionen els busos autònoms, així com dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic amb vehicles autònoms  als municipis de Catalunya.

 

Beneficis del bus autònom

El bus autònom aporta diversos beneficis a les ciutats; els més remarcables són: la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.

  • Seguretat: La mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen amb autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
  • Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible.
  • Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *